Door: P. Righart van Gelder

Sinds de Dutch Dakota Association (DDA) geen dagtochten meer aanbied naar de Flying Legends Airshow op Duxford, heb ik al een aantal keer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om daar met een touringbus heen te gaan met 4Aviation. Ook dit jaar wilde ik weer gebruik maken van de mogelijkheid om de airshow per bus te bezoeken. Helaas, een paar weken voor het weekend van 9/10 juli kreeg ik te horen dat er dit jaar te weinig aanmeldingen waren en er geen bus zou rijden naar Duxford. De opties waren annuleren of omboeken naar de combinatie RIAT/Flying Legends. Nu had ik al veel over RIAT gehoord en ik wilde toch ook wel graag naar Flying Legends, dus boekte ik om.

Blackburn B2 G-AEBJ (@P. Righart van Gelder)

Blackburn B2 G-AEBJ (@P. Righart van Gelder)

Vrijdagavond 8 juli vertrok ik rond 19.50u vanaf Breda-Prinsenbeek. In totaal waren er 5 bussen die reden, waarvan er 4 na RIAT gelijk terug zouden rijden naar Nederland. Onderweg stopten we nog in Antwerpen en Gent om passagiers op te pikken, daarna reden we in één keer door naar Calais. Na de douane gingen we aan boord van de ferry die ons naar Dover bracht. Om 01.30u Engelse tijd reden we langs de White Cliffs of Dover omhoog. Hoog tijd om nog een paar uur te slapen, voor we om 05.00u bij een service area kwamen voor het ontbijt en om je iets op te frissen. Na een uur gingen we verder, aangekomen bij RAF Fairford was de poort echter nog dicht. Toen de poort open ging duurde het door de zeer scherpe veiligheidscontrole waaraan iedere bezoeker werd onderworpen vrij lang voor je binnen was.

Avro Anson C.19 G-AHKX (@P. Righart van Gelder)

Avro Anson C.19 G-AHKX (@P. Righart van Gelder)

Voor mezelf had ik al de keuze gemaakt om zo snel mogelijk zo veel mogelijk vliegtuigen op de static te fotograferen voor de show begon en me dan ergens er tussen te proppen bij het hek. Het enige toestel waar ik wat langer bleef was de CV-22B Osprey van Special Operations Command, voor het eerst dat ik zo’n toestel van dichtbij zag. Op mijn vraag of ik even over het lint mocht om een foto van de zijkant te maken kreeg ik te horen dat als ik even zou wachten er een rondleiding in en om het toestel kwam en ik daarbij kon aansluiten.

CV-22B Osprey serial 12-0063 (@P. Righart van Gelder)

CV-22B Osprey serial 12-0063 (@P. Righart van Gelder)

Naast veel moderne vliegtuigen, waren er ook de nodige oudere vliegtuigen te vinden op de static: Een Blackburn B2, Avro Anson, Beech C-45, een Stearman van de Breitling Wingwalkers, een DH-60 Moth en een Sea Hurricane. Voor de liefhebbers van de Eerste Wereldoorlog was er een replica van een Bristol Scout.

DH-60 G-EBLV (@P. Righart van Gelder)

DH-60 G-EBLV (@P. Righart van Gelder)

Sea Hurricane Mk Ib serial Z7015 (@P. Righart van Gelder)

Sea Hurricane Mk Ib serial Z7015 (@P. Righart van Gelder)

Na het grootste deel van de static gefotografeerd te hebben was het tijd om een plekje te zoeken langs het hek, waar het inmiddels al erg druk was. Al snel kwam ik er achter dat het hek eigenlijk geen hek was, maar twee linten gespannen tussen paaltjes moesten het publiek op afstand houden van de startbaan. De aftrap werd gegeven door een Poolse F-16C, de eerste van 4 F-16 demo’s van deze dag. Daarna volgde een demo van een Spaanse EF-2000, ook van dit type zouden uiteindelijk vier verschillende demo’s worden gegeven. Aan het begin van de middag volgde een solo demo van een F-22A Raptor, oorspronkelijk was het idee dat deze samen met een F-35 en een P-51 een Heritage Flight zou doen, maar helaas kwam de P-51D niet opdagen. Na al het geweld van straalmotoren was het inmiddels tijd geworden voor de BBMF (Battle of Britain Memorial Flight). Zij kwamen met een Spitfire en een Hurricane, beide in de kleuren van een Battle of Britain toestel gespoten.

Spitfire Mk IIa serial P7350 (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk IIa serial P7350 (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk IIa serial P7350 (@P. Righart van Gelder)

Spitfire Mk IIa serial P7350 (@P. Righart van Gelder)

Hurricane Mk II serial LF363 (@P. Righart van Gelder

Hurricane Mk II serial LF363 (@P. Righart van Gelder

Na de BBMF volgde meer straaljagers, waarna het de beurt was aan de dames van de Breitling Wingwalkers om hun kunsten te vertonen.

Breitling Wingwalkers (@P. Righart van Gelder)

Breitling Wingwalkers (@P. Righart van Gelder)

De Poolse strijdkrachten waren goed vertegenwoordigd op RIAT. Niet alleen werd er een solo demo gegeven door een F-16C, er was ook een solo demo van een MIG-29A Fulcrum met een speciale staart beschildering, een demonstratie van Team Orlik en op de static was nog een PZL M28 Bryza te vinden in een speciale beschildering om de slag om de Atlantische Oceaan te herdenken. Overigens waren er ook drie Nederlandse toestellen; een CH-47F Chinook en DO-228 van de kustwacht stonden op de static en een AH-64D Apache (de Q-18) verzorgde een solodemonstratie.

MIG-29A serial 108, met een afbeelding van Kpt.Pil. Ludwik Paszkiewicz 1907-1940 (@P. Righart van Gelder)

MIG-29A serial 108, met een afbeelding van Kpt.Pil. Ludwik Paszkiewicz 1907-1940 (@P. Righart van Gelder)

Het vliegprogramma werd afgesloten door de Patrouille Suisse. Naar aanleiding van het ongeval tijdens de luchtmachtdagen op Leeuwarden afgelopen juni waarbij 1 toestel verloren ging en een ander beschadigd raakte vlogen zij hun demonstratie met slechts vier toestellen. Inmiddels was het 18.00u, met nog een uur te gaan voor de bus vertrok konden er nog een aantal toestellen op de static worden gefotografeerd, de kraampjes worden bezocht en langzaam een weg worden gezocht naar de uitgang.

PZL M28 serial 1017 (@P. Righart van Gelder)

PZL M28 serial 1017 (@P. Righart van Gelder)

PZL M28 serial 1017 (@P. Righart van Gelder)

PZL M28 serial 1017 (@P. Righart van Gelder)

Met de bus vertrokken we naar ons hotel, dit lag op 2,5 uur rijden bij Fairford vandaan, onderweg werd nog een half uur gestopt bij een service area voor de mensen die nog iets wilde eten. Aangekomen bij het hotel was het tijd om met zijn allen (ongeveer 75 man zaten in de dubbeldekker) in te checken. Daarna gingen de accu’s in de lader en was het tijd om te douchen en te slapen want om 05.30u zou de wekker al gaan voor Flying Legends… maar daarover de volgende keer meer…

Flying Legends 2016
Een bijzondere ontmoeting op Duxford


Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.