Vergeltungswaffen in Nederland
Inzet van de V.1, V.2 & V.4 vanaf Nederlands Grondgebied 1944-1945

Donderdag 24 mei was het eindelijk zover, na vele lange jaren van onderzoek, schrijven en het zoeken naar een goede uitgever, werd in het NMM te Soesterberg het eerste exemplaar van het V-wapenboek door auteur en SGLO-lid Henk Koopman aangeboden aan museumdirecteur Paul van Vlijmen.

Het resultaat, uitgegeven door Flying Pencil NL, van V-wapenkenner en SGLO-lid, Thierry van den Berg, mag er zijn. Prachtig vormgegeven en voorzien van veel illustraties, waarvan een aantal in kleur, neemt de auteur de lezer in elf zeer goed leesbare hoofdstukken en een aantal bijlagen, samen goed voor 332 pagina’s, mee door een stuk Nederlandse oorlogsgeschiedenis, waarover iedereen wel iets weet, maar dat nog nooit zo compleet, in één uitgave is samengevat. Het boek heeft alles in zich om als standaardwerk over dit onderwerp te gaan fungeren.

Alle locaties in Nederland waar V-wapenactiviteit heeft plaatsgevonden komen aan bod, waarvoor de auteur gebruikt heeft gemaakt van een groot aantal bronnen, van Duitse, Nederlandse en geallieerde zijde. De indeling in afgesloten hoofdstukken over een bepaald onderwerp, in plaats van een chronologische volgorde van gebeurtenissen te gebruiken, draagt er zeker toe bij dat de lezer niet verzandt in allerlei van dag tot dag feitjes om uiteindelijk het spoor bijster te raken.

Naast zeer interessante hoofdstukken over de inzet van de V.1, zowel land- en lucht gelanceerd en de V.2 wordt ook aandacht besteed aan een praktisch onbekend fenomeen, de inzet van de Rheinboote-raket, de V.4, die vanaf Kerstmis 1944 gelanceerd werd vanuit de Veluwse bossen. Kortom het boek geeft een vrijwel volledige beeld van de inzet van de Duitse V-wapens vanaf Nederlands grondgebied, in hoofdzaak gericht tegen Antwerpen en Londen, en de geallieerde reacties daarop gedurende de relatief korte periode van september 1944 tot eind maart 1945. De wapens, toen ter tijd revolutionair, veroorzaakten veel menselijk leed en schade, niet alleen aan en in de wijde omgeving van de doelen, maar ook door het grote aantal mislukkingen tijdens de lanceringen of neerstortingen tijdens de vlucht van apparaten die op Nederlands grondgebied neerkwamen en ook daar dood en verderf zaaiden.

Na het SGLO V-wapen inslagenproject, waarvan de uitgewerkte resultaten terug te vinden zijn op www.vergeltungswaffen.nl is nu Henk Koopmans werk voor iedereen in boekvorm beschikbaar.

Vergeltungswaffen in Nederland

Door Henk Koopman