Vandaag (30 april) verschijnt officieel Luchtoorlog Hoeksche Waard van Henk Nootenboom, zijn tweede boek over dit onderwerp. Zijn eerste uitgave, op het laatste moment…, wordt door kenners gezien als het standaardwerk over deze bijzondere oorlogsgeschiedenis.
Bij de eersteling in 2001 van Strijenaar Nootenboom (62) sneeuwde zijn boek onder door beperkte reclame en een mediaspektakel rondom een ander boek over hetzelfde onderwerp. “Ik heb het boek destijds in eigen beheer laten maken. Het was zo uitverkocht.” Het zijn geen geromantiseerde verhalen, slechts de feiten over de Tweede Wereldoorlog. “Ik heb later nog veel verzoeken gehad voor een exemplaar van dit boek, maar ik was er wel klaar mee”. In 2012 gaf hij gehoor aan een smeekbede van een kennis – als een losse stapel A4’tjes verliet het laatste exemplaar zijn huis. “Die kennis liet het inbinden en schonk het aan het streekmuseum in Heinenoord. Dit moest worden veilig gesteld voor het nageslacht, zo stelde hij.”
Het zette Nootenboom aan het denken. Zijn passie voor de luchtvaart ontstond al jong toen zijn vader, kruidenier in een A&O-winkel in Strijensas, een folder kreeg van Aurora-bouwpakketten. “Met spannende verhalen en prachtige bouwtekeningen van vliegtuigen.” Tegenwoordig beperkt hij zich tot het doen van onderzoek. Hij had zichzelf op een fout betrapt en was in het bezit gekomen van nieuwe feiten en foto’s. Tijd dus voor een nieuwe uitgave. Zo zijn er foto’s opgedoken van een Wellington, een Engels vliegtuig, die neerstortte op het land van Blok in Westmaas. er zijn burgers geëxectureerd die de bemanning hiervan hadden geholpen.” Ook uit delen van het op internet gepubliceerde dagboek van Dordtse agrariër Keller kon worden geput. Hij beschreef het bombardement van de Moerdijkbruggen en het neerschieten van van het toestel van Ken Dugdale, de piloot die later ook zelf een boek schreef over zijn oorlogsavonturen in de Hoeksche Waard. Nootenboom maakt veel gebruik van de National Archives in London. Bij het Imperial War Museum kwam hij zelfs filmopnamen op het spoor van de aanval op de RTM-veerboten op 13 mei 1943 in Numansdorp. “Bijna gekocht. De prijs van 300 euro vond ik echter te gortig.”
Aan de lijst van Hoeksche Waardse crashes tijdens de oorlog is sinds 2004 ook een nieuw geval toegevoegd. “Bij het aanleggen van de tunnel onder de Kil, ten behoeve van de HSL, kwamen de wrakstukken naar boven van een Focke-Wulf Fw-190, een Duits jachtvliegtuig. Ik heb helaas geen foto’s kunnen achterhalen.” Henk Nootenboom verwacht dat zijn boek snel zal zijn uitverkocht. “De verhalen passen beter in elkaar. Inhoudelijk en qua leesbaarheid is er veel verbeterd.” Over het motief voor zijn geschiedschrijving is hij stellig:”Deze jongens uit andere werelddelen waren helden. Ze riskeerden hun leven voor onze vrijheid. Niet één had de verwachting in de Hoeksche Waard te sterven. Er zaten slachtoffers bij van 18 jaar. Mijn zoon wordt binnenkort 20 jaar. Dat plaatst de waanzin van de oorlog wel in perspectief.”
2 Comments
Cornelis Pijl · 25 April 2020 at 07:35
Aanval op de twee RTM veerboten, de Willemstad en de Minister Lely, vond plaats op 13 November 1943 niet 13 mei 1943. De aanval vond plaats op het Hollandsch Diep, nadat zij uit de Tramhaven van Numansdorp waren vertrokken, naar respectievelijk Willemstad en Zijpe (buurtschap bij Bruinisse)
Mijn ouders, oudste broer en ik, overleefden de beschieting op de Willemstad.
Door mijn inspanningen werd aan de Veerhaven op 9 juli 2015 een plaquette onthuld met de namen van de 13 slachtoffers. Met vriendelijke groet, Cees Pijl 25.04.2020
Pieter Wijngaarden · 10 November 2021 at 06:37
Ik heb een vraag over 25 oktober 1940, de luchtaanval op de suikerfabriek te Puttershoek.
Pieter van Wijngaarden
schriijver van het boek ‘Kroniek van de luchtoorlog boven de Alblasserwaard en Eiland van Dordrecht’