AT-16ND PH-IIB, de voormalige B-118 van de KLu (@P. Righart van Gelder - SGLO)

AT-16ND PH-IIB, de voormalige B-118 van de KLu (@P. Righart van Gelder – SGLO)

Na een trip van ruim 3 uur kwam ik op zaterdag 4 augustus j.l. aan op Texel International Airport. Het zou een warme zonnige dag worden, dus naast mijn camera had ik voldoende water en zonnebrand meegenomen. Dat het al weken erg warm was in Nederland was goed te zien, want ook de baan op Texel die volledig uit gras bestaat, had flink te lijden gehad van het warme weer. Menig stofwolk steeg op bij het landen en opstijgen van de vliegtuigen. Het beloofde een interessant programma te worden, maar zoals zo vaak met een vliegshow liep het anders dan gepland. Al enkele dagen voor de show werd bekendgemaakt dat de Catalina door motorproblemen niet zou komen.

P-51D 44-13578 Trusty Rusty in de take-off (@P. Righart van Gelder - SGLO)

P-51D 44-13578 Trusty Rusty in de take-off (@P. Righart van Gelder – SGLO)

Ook andere geplande vliegtuigen kwamen niet door technische problemen. Dat mocht de pret echter niet drukken. Naast moderne vliegtuigen zoals o.a. een Duitse A.400, Belgische F-16’s, een Mi-17 en Mi-24 uit Tjechie en de L-39s van het Breitling Jet Team waren er gelukkig ook de nodige “oudjes”. Zo was o.a. de SKHV present met de Beech en twee Harvards (B-64 & B-118), waren er twee Stearmans (N9912H & N1994S), een Corsair (OE-EAS), een Texan (PH-TXN) en de P-51 ‘Trusty Rusty’. Kortom er was voor ieder wat wils. Bijzonder was toch wel Brendan O’Brien die ondanks de harde zijwind zijn Pipercub op een trailer wist neer te zetten die achter een 4×4 over het veld reed. Helaas werd de show nogal abrupt afgebroken doordat de demonstratie van de Royal Jordanian Falcons aan het einde niet door kon gaan vanwege laaghangende donkere regenwolken. Al met al een leuk dagje uit en met de aanwezige kraampjes, speeltoestellen en het uit strobalen opgetrokken theater was er voldoende vermaak voor jong en oud. Meer informatie is te vinden op: http://www.texelairshow.nl/


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.