In het weekend van 25/26 augustus zou op het NMM een vliegshow worden georganiseerd, helaas lukte het niet om de benodigde vergunningen rond te krijgen dus mocht er niet worden gevlogen. In plaats daarvan werd het een static geheel. Dit bestond uit diverse vliegtuigen die uit de opslag waren gehaald en in elkaar gezet waren om ze buiten aan het publiek te tonen. Zonder hekwerk er omheen kon men de vliegtuigen aanraken en van dichtbij foto’s maken. Samen met uw redacteur Peter van Kaathoven behoorde ik tot de eerste bezoekers die naar binnen gingen. Uit de periode 1939-1945 stond alleen de Beech T-7 met registratie G-10 buiten te schitteren in het zonlicht.

Beech T-7 G-10 voorheen PH-UDT (@P. Righart van Gelder - SGLO )

Beech T-7 G-10 voorheen PH-UDT (@P. Righart van Gelder – SGLO )

 

Voor het publiek was de Atlantic geopend en er volgde een zeer interessante privé rondleiding door dit van oorsprong Duitse exemplaar. Van de vliegtuigen buiten liepen we via de kraampjes naar de restauratiehangaar. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want de aanblik van al die vliegtuigen half in elkaar, in kratten ingepakt en aan het oog van het publiek onttrokken maakt je als liefhebber toch wel een beetje verdrietig. Bijzonder vond ik toch wel dat zich in deze hangaar delen van de Martin met registratie M-551 bevonden. Helaas ook in een transportkrat. In de naastgelegen hangaar bevonden zich de replica’s van de Fokker G.1 en de Fokker C.X. Aan deze laatste werd volop gesleuteld. Tegen het eind van de ochtend toen het al een stuk drukker was sloeg het weer om en begon het hard te regenen, gelukkig waren wij toen al binnen in het hoofdgebouw.

Delen van de Martin M-551 (@P. Righart van Gelder - SGLO )

Delen van de Martin M-551 (@P. Righart van Gelder – SGLO )

Tekst en foto’s: Dhr. P. Righart van Gelder

Categories: News

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.