Amateur-historici klagen steen en been over de vele vermeende fouten op markeringsborden voor gecrashte vliegtuigen in Flevoland. ,,Het is niet netjes tegenover het publiek en de slachtoffers’’.
Het moet een vuurzee zijn geweest, in de nacht van 9 op 10 april 1943. Een Britse Lancaster bommenwerper werd onderweg naar Duisburg aangevallen door een Duitse nachtjager. De Lancaster explodeerde en beide toestellen stortten in de toenmalige Zuiderzee. Ongeveer op de plek waar nu de Alikruikweg bij Biddinghuizen ligt. Althans, dat blijkt uit het feit dat er een markeringspaal ter hoogte van nummer 35 staat.
Verkeerde plek, zegt amateur-historicus Dick Breedijk uit Balkbrug. ,,In werkelijkheid crashte de Lancaster bij Doornspijk. Zo’n 7,5 kilometer verderop. Ik heb het uitvoerig onderzocht’’. Hij telt veel meer fouten op markeringsborden die Stichting 4 Mei Herdenking Dronten heeft geplaatst in Dronten en Lelystad. ,,Niet netjes tegenover het publiek en de slachtoffers. Het zijn monumentjes voor hen die hun leven voor ons gaven.’’ Hij heeft meerdere keren bij de stichting aan de bel getrokken, maar krijgt naar eigen zeggen ‘geen gehoor meer’. In een uiterste poging om een correctie van de bordjes af te dwingen, heeft hij een brief aan de gemeenteraad van Dronten gestuurd. ,,Misschien dat Dronten kan bemiddelen’’.
Aanpassing
Hij vindt ‘collega’ Teunis Schuurman uit Vollenhove aan zijn zijde. Die stoort zich aan de markeringspalen elders in de polder, geplaatst door Stichting Ongeland. ,,Ik heb 428 bugs, fouten en aanbevelingen geteld’’. Hij rekent ook de indeling van de borden hiertoe trouwens, Schuurman is een man van details. Op zijn website heeft de ‘fouten’ aangegeven en hersteld. Zijn correcties hebben enkele jaren geleden tot een aanpassing van een aantal borden geleid. Maar hij blíjft Stichting Ongeland benaderen en stuit tegenwoordig op een dichte deur. ,,Ik ben 11 tot 12 uur per dag bezig met onderzoek, ik weet waar ik het over heb’’, zegt hij.
0 Comments