Het water van het IJsselmeer is uit een kuip van dertig bij
dertig meter gepompt. Resterende delen van het wrak
van Lancaster ED603 zijn nu na tachtig jaar zichtbaar.
Van linksonder naar rechtsboven de main spar die door
beide vleugels en de romp liep. Duidelijk zichtbaar op
de main spar zijn ook de bevestigingen voor het
landingsgestel van de beide hoofdwielen. Erboven is een
vleugeldeel zichtbaar, met daarbij ook één van de
banden. In het midden diverse zuurstofflessen, die het
hart van het zuurstofsysteem aan boord vormden. Er
schuin boven is een deel van het bommenruim zichtbaar.
Tussen de zuurstofflessen en het bommenruim delen van
het radiocompartiment. In de schaduw van de balk een
motorsteunophanging en een oliekoeler. Het grootste
deel van het wrak is nog onder het zand verscholen en
zal in de komende weken uitgegraven worden.
(Foto: Coen Cornelissen)

  • Voorzitter
  • Contact
  • De crash van Glenn Martin WH-3a M574 op Borneo 1941
  • Bomb, Aircraft, Incendiary 1¼ lb., Mk I
  • Jacques Robert Christia(a)n Hoboken DFC
  • “Lovely fires” met fatale gevolgen
  • “I always lived in hopes”
  • Aankondiging LB najaar 2023
  • Hulp gevraagd
  • Reacties
  • Boekenlijsten

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.