De voorjaarsbijeenkomst mag rustig als zeer succesvol worden bestempeld. Zo’n 100 leden hadden de weg naar het Militaire Luchtvaart Museum – Soesterberg, dat binnenkort haar poorten sluit, weten te vinden. De Bestuurscommissie had twee van onze damesleden gevraagd een spreekbeurt te verzorgen. Dat bleek een schot in roos.

Jaap Woortman beet het spits af met een “achtergebleven” hoofdstuk uit het vliegveldenboek: de ontruiming van de Neder-landse kustvliegvelden door de Luftwaffe. De dreiging van geallieerde amfibische landingen bleek hier aan ten grondslag te liggen. (SGLO – @W. Buising)

Jaap Woortman beet het spits af met een “achtergebleven” hoofdstuk uit het vliegveldenboek: de ontruiming van de Neder-landse kustvliegvelden door de Luftwaffe.
De dreiging van geallieerde amfibische landingen bleek hier aan ten grondslag te liggen. (SGLO – @W. Buising)


Volle bak in de filmzaal tijdens de presentaties (SGLO – @W. Buising)

Volle bak in de filmzaal tijdens de presentaties (SGLO – @W. Buising)


Lili Pasteur hield een uitermate boeiend betoog over de door haar geadopteerde gesneuvelde US-vliegers op de Wall of Missing in Margraten en haar speurtocht naar hun achtergron-den. Een prachtig ‘human interest’ verhaal, boordevol met toevalligheden. (SGLO – @W. Buising)

Lili Pasteur hield een uitermate boeiend betoog over de door haar geadopteerde gesneuvelde US-vliegers op de Wall of Missing in Margraten en haar speurtocht naar hun achtergron-den. Een prachtig ‘human interest’ verhaal, boordevol met toevalligheden. (SGLO – @W. Buising)


Joop Thuring (l) kwam met een aanvulling op het verliesregister en toverde, met behulp van een schitterende serie foto’s, een onbekende Amerikaanse A-20 Boston, van een foto- en filmunit, die op 18 september 1944 bij Breskens crashte, uit de hoge hoed. Deze crash wordt in het register opgenomen. (SGLO – @W. Buising)

Joop Thuring (l) kwam met een aanvulling op het verliesregister en toverde, met behulp van een schitterende serie foto’s, een onbekende Amerikaanse A-20 Boston, van een foto- en filmunit, die op 18 september 1944 bij Breskens crashte, uit de hoge hoed. Deze crash wordt in het register opgenomen. (SGLO – @W. Buising)


Geheel tegengesteld hieraan was het verhaal van Marleen Jennissen over de Amerikaanse Kapitein Seitzinger van de 357 FG die naar aanleiding van haar uitgebreide onderzoek uit het verliesregister moest worden geschrapt omdat bleek dat bij net over de grens van het smalste stukje Limburg, in Duistsland, was neergekomen. Een verkapt eerbetoon aan Jan Hey, die haar hierbij coachte. Ook hier luisterde de zaal weer ademloos toe. (SGLO – @W. Buising)

Geheel tegengesteld hieraan was het verhaal van Marleen Jennissen over de Amerikaanse Kapitein Seitzinger van de 357 FG die naar aanleiding van haar uitgebreide onderzoek uit het verliesregister moest worden geschrapt omdat bleek dat bij net over de grens van het smalste stukje Limburg, in Duistsland, was neergekomen. Een verkapt eerbetoon aan Jan Hey, die haar hierbij coachte. Ook hier luisterde de zaal weer ademloos toe. (SGLO – @W. Buising)


Na de laatste presentatie was er alle gelegenheid om de collectie van het MLM nog een laatste keer van dichtbij te bekijken (SGLO – @W. Buising)

Na de laatste presentatie was er alle gelegenheid om de collectie van het MLM nog een laatste keer van dichtbij te bekijken (SGLO – @W. Buising)


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.