Zaterdag 27 maart hadden zich maar liefst 117 leden aangemeld voor de halfjaarlijkse bijeenkomst. Die ditmaal werd gehouden op de vliegbasis Volkel. het werd een prima verlopen dag, met dank aan de basiscommandant en de leden van de altijd actieve Documentatiegroep Volkel.
Na de ontvangst met koffie startte het ochtendprogramma om 10.00 uur met de laatste daad van onze scheidende voorzitter Peter Grimm. Hij benoemde de eveneens scheidende secretaris Jaap Woortman die 10 jaar lang op uitmuntende wijze het secretariaat heeft verzorgd, lange jaren voorzitter van de vliegveldenwerkgroep was en op vele andere gebieden binnen de SGLO actief was, tot Lid van Verdiensten.
Vervolgens was het de beurt aan optredend voorzitter Ivo de Jong om Peter Grimm te benoemen tot Lid van Verdiensten. Behalve een lange periode als voorzitter, was hij actief in diverse werkgroepen en speelde een vooraanstaande rol bij de totstandkoming van Illusies en Incidenten, het Verliesregister en het onlangs verschenen boek Vliegvelden in oorlogstijd.
Nog was de koek niet op want ook oud Bulletinredacteur Hans Nauta mocht voortreden en mocht eveneens de eretitel Lid van Verdienste in ontvangst nemen. Voorzitter de Jong prees zijn instelling en bereidheid tot hulp en het delen van informatie met andereen. Een voorbeeld voor anderen.
Nadat de basisvoorlichter een inleiding over het reilen en zeilen van de Koninklijke Luchtmacht, en de rol van de vliegbasis Volkel daarin had geschetst en ons nog even meenam op missie in Afganistan, verzorgde Ruud Wildekamp van de Documentatiegroep Volkel een lezing over de rol van Volkel in WO II. De tweede lezing werd verzorgd door Hub Groeneveld, die ons wegwijs maakte op Yankee Five Five, het vliegveld Venlo zoals het werd gebruikt door de 9th US Air Force. Beide sprekers hadden werkelijk schitterend fotomateriaal in hun presentaties verwerkt.
Het sociale gedeelte, de borrel en lunch, vloog zoals gebruikelijk weer voorbij en om twee uur reed Toon van de Wetering van de Documentatiegroep Volkel de deelnemers in groepjes per bus naar de traditiekamer Typhoon en naar de oude Duitse hangaar 1, waar vrijwilligers bezig zijn met de restauratie van een F-86 Thunderstreak en 1½ F-104 Starfighter. Zowel in de traditiekamer, als op bouwtechnisch- en restauratiegebied was er voor ieder wat wils. Na een laatste consumptie keerde iedereen omstreeks 16.15 uur huiswaarts.
0 Comments