Een derde leven is aangebroken voor een oude WWII T-2 hangar op Schiphol, maar nu in de functie van busstation! Reeds in 1958 werd deze zelfde T-2 op vliegveld Zestienhoven, Rotterdam geopend. Destijds wilde men daar een nieuwe hangar bouwen maar nieuwbouw viel te duur uit. Na de oorlog was er in Engeland een overvloed aan RAF- en USAAF T-2 hangaars, en Zestienhoven koos voor zo’n tweedehandsje. Evengoed nog een half miljoen florijnen, inclusief transport en inrichting.

De T2 hangar wordt opgebouwd (Foto: Paul van den Berg)

De T2 hangar wordt opgebouwd (Foto: Paul van den Berg)


Een aantal jaren geleden werd de T-2 op Rotterdam afgebroken en iedereen dacht dat de oude hangar voorgoed verdwenen was, totdat ze afgelopen winter weer opdook op Schiphol nabij de McDonalds-spottersplek. Het busstation voor de regiobussen wordt opgetrokken met de originele WWII spanten, maar opnieuw “bekleed” .
Detail van het raamwerk (Foto: Paul van den Berg)

Detail van het raamwerk (Foto: Paul van den Berg)


Wie kan meer over deze hangar vertellen? Van welk Engels vliegveld is het afkomstig?

Bron: DDA Logboek april 2015

Reactie op de website door Peter van Kaathoven op 13 mei 2015:

T.2 Hangaar

Het onderwerp van het type T2-hangaar stamt uit de Tweede Wereldoorlog. De Britse Royal Air Force wilde bij de invasie van het vaste land van Europa kunnen beschikken over een hangaar met grote capaciteit die snel zou kunnen worden opgebouwd. Alleen dan zou men in staat zijn de veroverde en wellicht vernielde vliegvelden snel weer operationeel te krijgen 1. Daarnaast zijn deze hangars op totaal 53 Royal Air Force vliegvelden gebouwd. Na het ontmantelen van verschillende vliegvelden na de Tweede Wereldoorlog zijn veel T2-hangaars afgebroken en verkocht Zo ook de T2-hangaar welke later door luchthaven Zestienhoven werd gekocht 2.

De opening van de nieuwe vliegtuighangaar zou op 19 mei 1958 hebben plaats gevonden 3 en is daarna tot eind jaren negentig in gebruik geweest op Rotterdam Airport. Er bestaan verhalen dat de hangaar ook nog als opslag loods in gebruik is geweest?

Hierna is de hangaar verbouwd door het Ministerie van Justitie tot uitzetcentrum Rotterdam. Naast de “hangaar” verscheen een nieuw frontgebouw en luchtkooien. Aan de binnenzijde het cellencomplex, opgebouwd uit “zeecontainers” 4. Op 27 juni 2003 is het uitzetcentrum Rotterdam in gebruik genomen. In dit uitzetcentrum was maximaal plaats voor 212 illegalen. Na 7 jaar intensief gebruikt te zijn geweest gaat het uitzetcentrum Rotterdam tegen de vlakte. Nog voor de zomer van 2010 wordt het nieuwe Detentiecentrum Rotterdam opgeleverd 5.

De T2-hangaar wordt dan gedemonteerd en opgeslagen op een nog onbekende locatie om begin 2015 weer te herreizen als busstation. “De hangar begint aan zijn derde leven”, vertelt Sander Bos van architectenbureau Claessens-Erdmann. Samen met zijn collega Bart van Ham heeft hij de hangar aangepast aan de nieuwe functie. De bestemming als busstation is een prachtig staaltje hergebruik.

De hangar was oorspronkelijk 37 meter breed en 73 meter lang. Door de spanten iets verder uit elkaar te plaatsen, heeft het busstation een lengte van 100 meter gekregen. Over de spanten is een nieuwe overkapping gelegd, gemaakt van lichtdoorlatende kunststof zodat het binnen overdag licht is. ’s Avonds is er een bijzondere verlichting. Er zijn 138 lichtarmaturen, elk met twee types ledlampen 6.

1 Magazine Verenigde Vleugels september 2006
2 http://www.bcar.org.uk/kelstern-history
3 Boek Woorden en Daden – Rotterdamse Luchtvaart, Jan Willem de Wijn, pag 223
4 ‘Je kunt als gemeente niet vertrouwen op het rijk’, NRC.nl 12-10-2016
5 Krant Algemeen Dagblad 12 maart 2008
6 Krant InfoMeer woensdag 13 mei 2015

Reactie op de website door Pieter van der Horst op 5 augustus 2015:

Leuk dat hierover een artikel op de website is geplaatst. Vanuit Schiphol ben ik de initiatiefnemer en ontwikkelaar geweest van de hangar/busstation. Aangezien ik vanaf dag 1 t/m de oplevering eindverantwoordelijk ben geweest kan ik een aantal aspecten ophelderen, maar de belangrijkste helaas niet. We weten niet waar de hangaar in Engeland heeft gestaan. Over dit onderwerp heb ik contact gehad met de RAF en meerdere conservatoren van musea, maar niemand kan vertellen wat de herkomst is.
Wel is duidelijk dat de hangaar in 1958 in Rotterdam in gebruik is genomen. Wij hebben verder originele bouwtekeningen waarop de datum van augustus 1942 staat vermeld, maar helaas geen locatie.
Het klopt dat de hangaar ook gebruikt is voor niet aviation doeleinden in Rotterdam. Na de herindeling van airside-landside, lag de hangaar namelijk niet meer op het grensvlak van land- en airside en werd het een volledig landzijdig gebouw.
Na demontage in 2012 zijn de spanten opgeslagen in een bedrijfshal op Schiphol Zuid. Eind 2014 zijn ze vervolgens naar een straal-/spuitbedrijf vervoerd die ze heeft behandeld. Daarna zijn ze terug gekomen naar Schiphol.

Een laatste feitje: er liggen 440 PV-cellen (zonnepanelen) op het dak, waardoor het busstation in zijn geheel energieneutraal is.


1 Comment

Adrian Strik · 14 August 2019 at 17:44

Nice article! Unfortunately not a word is mentioned about a T-2 hangar that once stood next to the (now closed) runway 14/32 at Schiphol Oost. This hangar was purchased just after the end of WW2 from the Royal Air Force, who no longer had a use for it. If I recall it was located somewhere in the Hebrides – and indeed after being re-erected at Schiphol it even carried that name as well. The name was later changed to Alcock & Brown to honour these aviation pioneers – and in line with the Dutch policy to name the hangars after famous aviation people. The hangar was actually two T-2 units pieced together.
Between 1972 and 1979 I was employed by a company called REA International BV as an avionics technician. REA was at the time the official agent for King Avionics (later became part of Allied Signals). Other companies and agencies at the time were the Nationaal Lucht en Ruimtevaart Lab. who housed their test aircraft there – the most spectacular of which was an ex-KLU Hawker Hunter T7 two-seat trainer aircraft specially modified to carry out high-speed tests. This aircraft carried a very visible orange, white and blue livery and had the civil regisration PH-NLH (for Hunter). Also the Rijkspolitie Dienst Luchtvaart housed their fleet there; originally fixed-wing Cessnas (including two twin-engined 337s) and later the first helicopters Bolkow 105s.
Part of my job was to test newly installed avionics, since I was the only employee to have a pilot’s licence. Indeed I got to fly in nearly all the helicopters, besides various fixed-wing aircraft. Then there was a company called Aircraft Maintenance Amsterdam, who carried out regular maintenance on the smaller, business type aircraft. Also, besides REA, the firm of Aerophoto Schiphol had their office plus photo developing equipment in one corner of the hangar. In another corner was the clubhouse/bar of the Schiphol Aero Club.
The hangar was demolished, I believe sometime towards the end of the 1980’s Most of the firms that were housed there moved to other premises on Schiphol East. I must assume the hangar itself was probably completely scrapped. There are still lots of T-2 hangars around, mainly in the UK, but besides the wonderful bus station of the above article, there is also a (replica?) T-2 at the Aviodrome near Lelystad.
Hope this article contributes something. Regards, Adrian Strik

Leave a Reply to Adrian Strik Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.