Schiphol 5 mei 1976
Door P. Brouwer uit Wateringen

Dankzij de circulaire van de heer Kwik, waarin werd medegedeeld dat aan aantal Engelse vliegtuigen Nederland zou bezoeken, waren wij in de gelegenheid om deze toestellen te bezichtigen. Ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt en ben op 5 mei naar Schiphol gegaan…

Het aanvliegen en landen van de Spitfire, de Hurricane en de Lancaster was bijzonder imposant. Nadat de machines naar het platform van het oude Schiphol getaxied waren, konden ze door de liefhebbers bezichtigd worden. Maar dan wel vanaf een respectabele afstand achter de hoge omheining; niemand mocht er dichtbij komen.

Gelukkig ontmoette ik de heren de Vries (Wolvega) en Bultsma (Donkerbroek), die met deze gang van zaken ook niet bepaald gelukkig waren. Zeker niet na de lange reis, die zij er voor gemaakt hadden. De heer Bultsma was bovendien voorzien van een indrukwekkende hoeveelheid fotoapparatuur en wilde deze uiteraard ook gaarne gebruiken.

De heer de Vries en mijn persoon gingen daarom op pad en gewapend met de circulaire konden we tenslotte tot enige officials doordringen en na enige uitleg onzerzijds t van welke “vereniging” wij waren e.d. ), toonde men begrip voor onze verlangens en een van de heren ging met ons mee en vergezelde ons naar het platform. (Een bewijs van lidmaatschap of een soort legitimatiekaart zou voor dergelijke gelegenheden misschien wel een aanbeveling verdienen)

Dankzij deze medewerking waren wij echter toch in staat om deze historische vliegtuigen van de RAF van alle kanten te bekijken. De heer Bultsma schoot zo’n 50 foto’s en ikzelf mocht de Lancaster van binnen bezichtigen. Het Engelse boordpersoneel gaf alle nodige explicaties op mijn vele vragen. Een van de bemanningsleden bood mij tenslotte een prachtige kleuren brochure over de “Battle of Britain Memorial Flight” aan, met daarin o.a, afbeeldingen en beschrijvingen van de Nederland bezoekende toestellen. De Lancaster is nu weer voorzien van de “mid-upper gun turret” (op een foto was die verwijderd).

Het was al met al bijzonder indrukwekkend om deze kostbare vliegtuigen, die zo’n belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog hebben gespeeld, van nabij te kunnen bezichtigen. Onwillekeurig gaan dan ook je gedachten naar de mannen die er toen in vlogen en van wie zeer velen niet terugkeerden… dan wordt je er wel even stil van, daar waren we het wel over eens.

Spitfire Mk Vb AB910
Built 1941 at Castle Bromwich. During the war it flew on Nos. 222 (Natal), 130 (Punjab), 133 (Eagle), 242 (Canadian), 416 (Canadian), 402 (Canadian) end 527 Squadrons. On the 4th April 1945 while at No. 53 OTU Hibaldstow en ACW 2 Margaret Horton was holding the tailplane down for en engine run when the pilot, Flight Lieutenant Cox who thought that she had got off took off and flew a circuit, wondering why the tail was reluctant to come up! She was unhurt, and visited the flight in 1966. In 1947 the aircraft was sold privately and used for racing and displays. In 1965 BAC presented it to the flight. Marked QJ-J the aircraft is in No. 92 Squadron letters. The Squadron had the highest number of kills during the Battle of Britain.

Hawker Hurricane PZ865
PZ865, the last of some 14.000 Hurricanes to be built, was constructed at Langley in July 1944. After flight testing and acceptance, it was alotted to Hawker Aircraft and retained at Langley until 1945 when it was purchased by the Company. The aircraft was stored until May 1950 when it was converted for racing end demonstrations. It was raced on several occasions in the Company Colours between 1948 and 1953, and appeared all over the country at air displays and garden parties. PZ865 was temporarily returned to production markings in 1950 and featured in the film ANGELS ONE FIVE. The aircraft was restored to its original war time camouflage and markings and displayed at the Hawker Museum for several years. In 1972 it was presented to the Battle of Britain Memorial Flight to join the only other flying Hurricane.

Lancaster PA474
Lancaster PA474 was built by Vickers Armstrong at Chester as a basic B.l Reconnaissance/Bomber modified to Far East standards for use with “Tiger Force” during Japanese hostilities in 1945. Due to the sudden ending of the war in Asia the aircraft was remodified for use on Photo Reconnaissance work. The midupper gun turret was removed and PA474 was then engaged for six years on a photographic survey of Africa. In August 1952 PA474 was loaned to Messrs Flight Refuelling for trials. From there the aircraft moved to the Royal Aircraft Establishment at Cranfield in March 1954 where it was employed as a flying-test bed for equipment used in Laminar Flow Swept Wing Flight Trials. In October 1963 the aircraft was adopted by the Ministry of Defence Air Historical Branch. PA 474 was flown from Henlow to Waddington in August 1965. At Waddington the aircraft was restored to its original condition and painted in the standard Lancaster Force camouflage. PA474 has been given the wartime code letters of No, 44 Squadron, KM-B. The Lancaster participated in many air displays and Battle Britain Open Days throughout the United Kingdom including the 50th Anniversary Celebrations of the RAF at Abbingdon in June 1968.

Bulletin 016 van juli 1976:

“Dan heb ik nog een berichtje omtrent het artikel van de heer P. Brouweruit Wateringen SCHIPHOL 5 MEI 1976 ( zie Bulletin nr. 15, blz. 23/redactie ). De Hurricane die daar geland is en te bezichtigen was, is niet de PZ865, maar de LF363. De serials van de andere vliegtuigen kloppen” . . . aldus een berichtje van B.M. Rijnhout uit Leidschendam.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *