Monument Veilinghuis Ald Fryslân Roodhemsterweg in IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Monument Veilinghuis Ald Fryslân Roodhemsterweg in IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Crash T2191
Day or Night of Operation 10 Apr 1943
Operation Ranger
Target Germany
Aircraft DeHavilland DH-98 Mosquito Mk.NF.II
Built by DeHavilland
c/n or Werknr
Serial or Stammkenzeichen DZ743
Call Sign or Verbandskenzeichen RA-
Name
Unit 410 SQN
Air Force RAF
Take off time 08.55
Airfield Coleby Grange
Crashed at 10.30
Cause of the Crash Hit a tree while attacking train station at IJlst
Crash Location Crashed IJlst
Province Friesland
Damage
Salvaged by
Salvage date
Wreckage sent to
Source Verliesregister 1939-1945 SGLO page 71
Additional source Archive H. Welting fairfield and cause; AB/341/19 for TO/t
Last update November 2015
Monument Veilinghuis Ald Fryslân Roodhemsterweg in IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Monument Veilinghuis Ald Fryslân Roodhemsterweg in IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Function Mil Rank Name Hon Mil Reg Age Air Force Cemetery Grave Remark
Pilot F/O. J.E. Leach J/15578 26 RCAF IJlst 14 430
Navigator F/O. R.M. Bull J/8604 24 RCAF IJlst 14 429
Kerkhof IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Kerkhof IJlst (Foto Fr. Boschma IJlst)

Full Stop 13-2

In het stadje IJlst, nabij Sneek, is op 30 april 2013 een monument onthuld in de tuin van het Veilinghuis Âld Fryslan ter nagedachtenis aan de crew van de Mosquito Mk.IIDZ743 die op 10 april 1943 om het leven kwam. Dit waren de 24 jarigenavigator Flying Officer Roland Montgomery ‘Monty’ Bull en de 26 jarige piloot Flying Officer John ‘Jack’ Edward Leach.

Wat gebeurde er?
Op 10 april 1943 werd deze crew van 410 squadron RCAF getasked voor een offensieve ‘Ranger’-patrouille. Dit squadron was gestationeerd op RAF Coleby Grange nabij de stad Lincoln. De patrouillevlucht met een geschatte duur van 575 miles zou worden gevlogen boven Nederland en Noord-West Duitsland. De Mosquito vertrok van Coleby Grange om 08.55 hours en zou de Nederlandse kust passeren tussen de Waddeneilanden Texel en Vlieland ‘proceeding inland as far as Meppel’. De DZ743 kwam uit de richting Sneek en volgde de spoorlijn op zoek naar targets of opportunity. Al van verre zag de bemanning een rookpluim van de stoomlocomotief op het spoorwegemplacement van het stadje IJlst. Om de mensen die op het perron stonden de gelegenheid te geven om weg tekomen vloog de Mosquito enkele malen laag rond het station. Na een waarschuwingssalvo vooraf draaide het scherp om en kwam vanuit de richting Oosthem terug en vuurde een salvo af op de trein, vloog te laag en raakte met een vleugeltip de bomen van de Stationsweg in IJlst. De tip brak af waardoor het toestel uiteindelijk naar links afzwaaide. Het stortte neer in het weiland tussen de spoorlijn en de boerderij van dhr. Symen Buma. De wrakstukken van het toestel werden door Duitse soldaten uit het land gehaald en afgevoerd. Nadat de Duitsers vertrokken waren werden nog diverse brokstukken van het verongelukte toestel lgevonden. Vooral het plexiglas van het windscreen was mateloos populair want hiervan werden voorwerpen als ringen en vlaggetjes van gemaakt. De beide bemanningsleden Leach en Bull werden op 12 april 1943 door de Duitse bezetters met militaire eer op het kerkhof van IJlst ter aarde besteld.

No 410 Cougar Squadron op RAF Coleby Grange:
Het squadron was uitgerust met de NF (Night Fighter) Mk.II versie van de Mosquito, ‘the Wooden Wonder’. Codeletters van deze unit waren RA.
410 squadron had een tweeledige taak, want het was niet alleen verantwoordelijk voor de night air defence van Groot-Brittannië, maar vloog ook
offensieve ‘Ranger’-patrouilles. Het squadron bleef tot 19 oktober 1943 op dit veld, waarna het werd verplaatst naar RAF West Malling in Kent,
Callsigns van Coleby Grange waren:
1 WALLFLOWER Coleby Grange: Point to Point
2 GOODSAIL Coleby Grange: VHF or HF D.F.

Initiatief voor dit monument in IJlst:
Het initiatief voor dit prachtige monument is genomen door: Cees Zijsling, Machiel Dijkstra en Edsko Hekman. Deze drie IJlstenaren hebben zich sterk gemaakt om een monument te realiseren. Het door Cees Zijsling gemaakte monument bestaat uit een gestileerde, uit de grond komende Mosquito-neus met daarop een op schaal nagemaakt model van de neergestorte jager. Symbolisch vliegt het nu weer terug naar Engeland. Het prachtige monument staat ter hoogte van de locatie waar in de Tweede Wereldoorlog de machine crashte. Het monument is onthuld op 30 april 2013 door wethouder Leo Stoel van de gemeente Súdwest Fryslân in aanwezigheid van 10 directe nabestaanden van de beide vliegers uit Canada. De nabestaanden konden worden opgespoord door de stichting SMAF. De onthulling bestond uit het verwijderen van de Canadese vlag die over het monument was gedrapeerd. Na het spelen van the Last Post en de Nederlandse en Canadese volksliederen, volgde een rondrit door IJlst op voertuigen van Keep them Rolling met kinderen van de beide basisscholen in IJlst. De tocht eindigde bij de begraafplaats. Op de begraafplaats is de Ode of Remembrance uitgesproken. Daarna vertelde een ooggetuige van de crash zijn getuigenis van deze catastrofale dag in 1943.

Mosquito N.F.II
Ontwikkeld als long range day and night-fighter and- intruder. Deze versie vloog voor het eerst op 15 mei 1941. De bewapening bestond uit vier 20 mm Hispano-kanonnen en vier 0,303 inch (7,7m) Browning-mitrailleurs. De DZ743 is gebouwd op de productielijn van De Havilland in Hatfield.

Een N.F.Mk.II is nog te bewonderen in het Yorkshire Air Museum in Elvington Yorkshire als HJ711 VI-C in de kleuren van 169 squadron RAF. Het is een composite aircraft, het originele airframe met het serial HJ711 vloog bij de squadrons 141 en 169.

Disclaimer: This blog is to provide additional information to the loss chart for this aircraft that can be found in our online lossregister at https://www.verliesregister.studiegroepluchtoorlog.nl The information provided in this blog could include (but is not limited to): pictures, documentation, information & questions from our (old) Bulletin issues. When crash and crew details are provided in this blog please keep in mind that the most up to date details are provided in the loss chart in our online lossregister and not in this blog.


1 Comment

Willy · 10 April 2018 at 08:55

De Mosquito NF II is ondertussen (2017)verhuist van Elvington naar Lincolnshire Aviation Heritage Centre in East Kirby.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.